Recept 1. Chokladcupcakes.

Antal: 18 stycken. (Jag använde mindre formar och fick ett större antal)
Ugnstemperatur: 225 grader.

Ingredienser:

Muffins:
50 gram fast margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vanillinsocker
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 dl grädde

Frosting:
100 gram mörk choklad
1 dl vispgrädde

Gör så här:

Muffins:
1. Värm ugnen. Placera formar på en plåt.
2. Smält det fasta fettet och låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vanillinsocker, kakao och bakpulver. Sikta sedan ned det i smeten. Rör sedan ned det smälta fettet och grädden. Fördela därefter smeten i formarna.
4. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter. Tänk då på vilken storlek ni gör, när jag gjorde små behövde dom bara stå inne i 5-7 minuter.
5. Låt dom sedan svalna innan du har på frostingen.

Frosting:
1. Bryt chokladen och ha i den i en kastrull tillsammans med grädden. Värm försiktigt under konstant omrörning tills chokladen har smält.
2. Häll i det i en skål och vispa med elvisp i ungefär 10 minuter tills smeten har blivit tjock, glansig och sval.
3. Sen är det bara att spritsa ut det på muffinsen och dekorera som du vill. Jag valde att riva på choklad och ha på pärlor av socker.

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Mums :)

2011-09-24 @ 08:58:53
Postat av: Ellinor

Jag failade BIG TIME när jag provade att göra de där :o

2011-10-09 @ 17:30:05
URL: http://ellinorlundquist.blogg.se/
Postat av: Ellinor

sv; haha xD eehm.okej..

Jag tog lade i för mycket smet i stora formar, så det blev bara sex stycker, jag tog ut dem ur ugnen utan att provsticka o de var inte klara xD

Sen glömde jag nästan bort dem och de blev nästan brända (lite smått på ytan), sedan rev jag för mkt choklad och fick lov att kasta massa :S

haha xD

sen stog de inne i kylskåpet och blev äckliga typ xd

2011-10-19 @ 16:55:17
URL: http://ellinorlundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0