Recept 4. Minicupcakes.

Antal: 18 stycken. (Jag använde mig av mycket mindre formar, så fick betydligt fler)
Ugnstemperatur: 225 grader.


Ingredienser:

Muffins:

50 gram fast margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vanillinsocker
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 dl grädde

Frosting:
175 gram florsocker
85 gram margarin

Mörk choklad till dekoration

Gör så här:

Muffins:

1. Värm ugnen. Placera formar på en plåt.
2. Smält det fasta fettet och låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vanillinsocker, kakao och bakpulver. Sikta sedan ned det i smeten. Rör sedan ned det smälta fettet och grädden. Fördela därefter smeten i formarna.
4. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter. Tänk då på vilken storlek ni gör, när jag gjorde små behövde dom bara stå inne i 5 minuter ungefär.
5. Låt dom sedan svalna innan du har på frostingen.

Frosting:
1. Blanda ihop florsocker och margarin till en mjuk massa.
2. Spritsa på frostingen på muffinsen. 

Dekoration:
1. Smält den mörka chokladen i vattenbad.
2. Ta en fryspåse och klipp ett litet hål i längst ned, ha i chokladen i påsen och spritsa ut det mönstret du vill ha på bakplåtspapper.

3. Ställ in i fysen tills det stelnat. Sen är det bara att stoppa det uppe på frostingen. (Så tänk på att inte låta frostingen stelna innan du har på chokladfiguren.)

 

 


Dessa gjorde jag i skolan för ett tag sedan.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0